2017-yilda tillar kafedrasi tarkibida boshlagan.
Rus tili va adabiyoti kafedrasi institut Kengashining 2020-yil 31-oktyabrdagi 4-sonli qaroriga asosan mustaqil kafedraga aylantirildi va unga Qosimova A.B. rahbarlik qildi.
2021-yil sentyabr oyidan boshlab rus tili va adabiyoti kafedrasiga A.V. Yekabsons rahbarlik qildi.
Rus tili va o‘qitish metodikasi kafedrasi institut Kengashining 2022-yil 29-iyuldagi 19-sonli qarori asosida tashkil etilgan va unga E.S. Sergeeva rahbarlik qilgan.
Rus tili va adabiyoti kafedrasi o‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasi deb qayta nomlandi.
Kafedraning maqsad va vazifalari
Kafedra maqsadlari
- yuqori malakali mutaxassislarni tayyorlash
- zamonaviy lingvistik va pedagogik yondashuvlarni hisobga olgan holda rus tilini o‘zga tili sifatida o‘qitish metodikasini rivojlantirish;
- talabalarda kommunikativ kompetensiyani shakllantirish
- o‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish sohasida ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish;
- xorijiy ta’lim muassasalari va ilmiy markazlar bilan xalqaro hamkorlikni kengaytirish;
Kafedra vazifalari
- O‘qitishda innovatsion texnologiyalardan, jumladan raqamli resurslar, interaktiv platformalar va multimedia materiallaridan foydalanish.
- Ko‘p tilli muhitda rus tili va adabiyotini o‘qitish muammolari bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarni tashkil etish
- O‘qituvchilar va talabalar uchun o‘qitish metodikasining dolzarb masalalari bo‘yicha seminarlar, treninglar va mahorat darslarini o‘tkazish
- Xalqaro almashinuv va amaliyot dasturlari orqali o‘qituvchilar va talabalarning akademik harakatchanligini amalga oshirish
- Madaniyatlararo muloqotni rivojlantirish va talabalarning rus tili va adabiyotini o‘rganishga bo‘lgan motivatsiyasini oshirish
Kafedraning ilmiy-tadqiqot yo‘nalishlari
- 10.00.04 - Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tillari va adabiyoti
- 10.00.06 - qiyosiy adabiyotshunoslik, chog‘ishtirma tilshunoslik va tarjimashunoslik
- 10.00.11. Til nazariyasi. Amaliy va kompyuter lingvistikasi
- 13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
KAFEDRA RAHBARIYATI VA PROFESSOR-O‘QITUVCHILAR TARKIBI
|
Hamidullayeva Gauxar Ataniyazovna f.f.d.dots.(PhD) dots. v.b. kafedra mudiri |
|
|
![]() |
Xalikova Elyanora Sergeyevna f.f.d.dots.(PhD) |
|
|
|
Shagiyeva Nargis Fagimovna katta o‘qituvchi |
||
|
Norqo‘ziyeva Gulnora Ziyadullayevna katta o‘qituvchi |
||
|
Kononova Irina Yuryevna katta o‘qituvchi |
||
|
Shukurova Madina Abduraimovna o‘qituvchi |
|
|
|
Yunusova Malohat To‘raboyevna o‘qituvchi |
|
Kafedra ilmiy xodimlari (tadqiqotchilar, doktorantlar)
Kononova Irina Yuryevna
10.00.04 ‒ Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tili va adabiyoti
Вставные конструкции как субъектно-экспрессивная форма синтаксиса в художественной прозе М. Цветаевой
Tadqiqot natijalarining ilmiy ahamiyati kiritma konstruksiyalarning har xil turlarini tahlil qilish uchun yaroqli nazariy vositalarni ishlab chiqish, shuningdek, kiritma konstruksiyalarni mohiyat, fenomenologik jihatdan konseptual tavsiflash bilan izohlanadi. Amalga oshirilgan tadqiqot kiritma konstruksiyalarning tabiati va, umuman, subyekt-ekspressiv sintaksis hodisalari haqidagi nazariy bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirishga yordam beradi.
Shukurova Madina Abduraimovna
13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
Персонализация образования в контексте актуальных тенденций современной образовательной сферы. (На материале электронных платформ адаптивных технологий обучения)
Ilmiy ish elektron axborot muhitining texnik imkoniyatlari tufayli ta’lim jarayonida yangi turtki olgan shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim sohasidagi tadqiqotlarga bag‘ishlangan. Qisqa vaqt ichida an’anaviy ta’lim asoslarini saqlab qolgan holda shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim yo‘nalishi yangi ufqlarga chiqdi, pedagogika oldiga bir qator yangi vazifalarni qo‘ydi, ularning yechimi har doim ham ilgari ishlatilgan tadqiqot usullari va uslublari sohasida yotmaydi. Buning sababi shundaki, zamonaviy shaxsiylashtirilgan o‘qitish tizimini yaratish faqat elektron axborot-kommunikatsiya maydoni chegaralarida, buning uchun mo‘ljallangan texnik vositalardan foydalangan holda amalga oshirilishi mumkin. O‘qitishni individuallashtirishga yangicha yondashuvning bunday o‘ziga xosligi uni o‘rganishga notrivial yondashuvni va ulardan foydalanish metodikasini ularning tarkibiy asoslarini qamrab oluvchi qandaydir umumiy modellar doirasida mumkin bo‘lgan tizimlashtirishni talab qildi.
Yunusova Malohat To‘raboyevna
13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
Методика формирования речевых навыков у преподавателей общеобразовательной школы с узбекско-русским билингвизмом
Globallashuv va tillar integratsiyasi sharoitida, ayniqsa, O‘zbekiston kabi ko‘p tilli mamlakatlarda bilingvizmning rivojlanishi muhim jihat hisoblanadi. O‘quvchilarda nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirishda o‘zbek va rus tillarini biladigan o‘qituvchilar asosiy rol o‘ynaydi.
Ko‘p tillilik sharoitida umumta’lim maktablari o‘qituvchilarida nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirish metodikasi, ayniqsa, o‘zbek-rus bilingvizmi sharoitida alohida ahamiyat kasb etadi. Bilingvizm insonning ikki tilda so‘zlasha olishi hodisasi bo‘lib, uning rivojlanishi zamonaviy ta’lim jarayonida tobora dolzarb bo‘lib bormoqda.
Ushbu ilmiy tadqiqotda o‘qituvchilarning til kompetensiyasini takomillashtirishga qaratilgan bir qator metodik yondashuvlar, shuningdek, o‘quv jarayoniga bilingval ta’limni joriy etishning o‘ziga xos xususiyatlari ko‘rib chiqilgan.
TA’LIM YO‘NALISHLARI VA O‘QUV DASTURLARI
Ta’lim yo‘nalishi - 60111700 o‘zga tilli guruhlarda rus tili
Sillabuslar:
Rus adabiyoti tarixi
Lingvomamlakatshunoslik
MDH xalqlari adabiyoti
Umumiy tilshunoslik
Adabiyotshunoslik asoslari
Ifodali o‘qish praktikumi va adabiy tahlilning asosiy qoidalari
Rus tilining propedevtik kursi
Rus adabiy tanqidi
O‘zbekistonning rus tilidagi adabiyoti
Zamonaviy rus tili tilshunoslik asoslari bilan
Qiyosiy tipologiya
Rus tili stilistikasi
Adabiyot nazariyasi
ILMIY IZLANISHLAR
O‘qituvchilarning ilmiy faoliyati
Hamidullayeva G.A.
Shagiyeva N. F.
Norqo‘ziyeva G. Z.
Kononova I. Yu.
Shukurova M. A.
Yunusova M. T.
Talabalarning ilmiy faoliyati
2024-yilda kafedra talabalari tomonidan xalqaro va respublika konferensiyalari to‘plamlarida 311 ta tezis chop etildi, jumladan:
- "Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida XXI asr ko‘nikmalarini rivojlantirish tendensiyalari va texnologiyalari: mahalliy va xorijiy tajriba,"
- "Ta’lim tizimida innovatsion va raqamli texnologiyalarni qo‘llash muammolari,"
- "Ta’limda raqamli transformatsiya: hozirgi holati va istiqbollari,"
- "Zamonaviy ta’lim va ma’naviy-axloqiy tarbiyaning dolzarb masalalari,"
- "Ozod, obod va qudratli yangi O‘zbekistonni barpo etishning ijtimoiy-siyosiy va falsafiy muammolari,"
- "Pedagoglarning ehtiyojlariga asoslangan uzluksiz kasbiy rivojlanish tizimi: ilg‘or tajribalar va rivojlanish istiqbollari."
Kafedraning 2023-yildagi ilmiy-tadqiqot faoliyati yakunlari bo‘yicha hisoboti |
Kafedraning 2024-yildagi ilmiy-tadqiqot faoliyati yakunlari bo‘yicha hisoboti |
TALABALAR HAYOTIDAN
IQTIDORLI TALABALAR BILAN ISHLASH VA KLUBLAR FAOLIYATI
Iqtidorli talabalar bilan ishlash ta’lim jarayonining muhim qismi bo‘lib, ularning salohiyatini ro‘yobga chiqarish, ijodiy tashabbuslarini qo‘llab-quvvatlash va fanlarni chuqur o‘rganishga qaratilgan. Ushbu faoliyat doirasida individual va guruhli yondashuvlar qo‘llaniladi, shuningdek, iqtidorli yoshlarni ilmiy va ijodiy muammolarni hal qilish uchun birlashtiradigan talabalar klublari rivojlantiriladi.
Talabalar akademiyasi tarkibida quyidagi klublar faoliyat yuritadi:
- "Rus madaniyatini o‘rganamiz"- rahbar Shagiyeva N. F.,
- "Rus tili havaskorlari" - rahbari Norqo‘ziyeva G. Z.,
- "Qiziqarli rus tili" - rahbari Yunusova M. T.,
-"Ilmiy-tadqiqot klubi" - rahbari Shukurova M. A.,
Darslar har hafta o‘tkazilib, yo‘nalish talabalari shug‘ullanadi.
KAFEDRADA INDIVIDUAL TA’LIM TIZIMI TASHKIL ETILGAN.
Ilmiy faoliyatga yo‘nalganlik
✔ Kafedra professor-o‘qituvchilari tomonidan talaba va tadqiqotchilarni ilmiy faoliyatga jalb etishga yo‘naltirilgan individual ta’lim muhitida ishlash uchun maxsus ilmiy planshetlar ishlab chiqildi.
✔ Ilmiy konferensiya va loyihalarda talabalar o‘zlarining ilmiy maqolalari, tadqiqot ishlari va innovatsion g‘oyalari bilan ishtirok etishlari mumkin.
Talabalar va tadqiqotchilarni ilmiy faoliyatga yo‘naltirish
MA’NAVIY-MA’RIFIY ISHLAR
Oliy ta’lim muassasalarida olib borilayotgan ma’naviy-ma’rifiy ishlar talabalarda ma’naviy-madaniy qadriyatlarni shakllantirish, ma’naviy-axloqiy qadriyatlarga yo‘naltirilgan mas’uliyatli fuqaroni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi.
Ma’naviy-ma’rifiy ishlar doirasida 2024-yilda quyidagi tadbirlar o‘tkazildi:
Buyuk o‘zbek shoiri va mutafakkiri Alisher Navoiyga bag‘ishlangan tadbir talabalarni ulug‘ zotning hayoti va ijodi bilan chuqur tanishtirish, shuningdek, yoshlarda O‘zbekiston madaniy merosi bilan faxrlanish tuyg‘usini tarbiyalash maqsadida o‘tkazildi. Alisher Navoiy o‘zbek adabiyoti va madaniyati tarixida alohida o‘rin tutadi, uning asarlari bugungi kunda ham dolzarb va ahamiyatli bo‘lib qolmoqda.
Tadbirning asosiy maqsadlari quyidagilar edi:
• Talabalarni Alisher Navoiyning tarjimayi holi, ijodi va falsafasi bilan tanishtirish.
• Uning adabiy merosini o‘rganishga qiziqishni oshirish.
• Yoshlarda O‘zbekiston madaniy merosiga hurmat va iftixor tuyg‘usini shakllantirish.
• Navoiy asarlaridagi yuksak axloqiy va ma’naviy qadriyatlarni targ‘ib qilish.
Xotira va qadrlash kuniga bag‘ishlangan tadbir. Tadbirdan ko‘zlangan maqsad - Ulug‘ Vatan urushi qahramonlari xotirasini yod etish, talabalar va o‘qituvchilar o‘rtasida Vatanimizdan faxrlanish va faxriylarga hurmat tuyg‘usini shakllantirishdan iborat.
Vazifalar:
• Madaniy-ma’rifiy tadbirlarni tashkil etish;
• talabalarni G‘alabani xotirlash bilan bog‘liq tadbirlarda ishtirok etishga jalb qilish;
• Yoshlarda vatanparvarlik tuyg‘usi va tarixiy xotirani mustahkamlash.
TALABALAR TURAR JOYIDA ISHLASH
O‘tkazilgan tadbirlar
Madaniy-ma’rifiy tadbirlar:
• Sog‘lom turmush tarzi va shaxsiy rivojlanish bilan bog‘liq mavzularda ma’ruzalar.
• Talabalar ishtirokidagi konsert va kechalar.
Profilaktika va talabalar bilan ishlash:
• Huquqbuzarliklar profilaktikasi bo‘yicha suhbatlar o‘tkazish.
• Qo‘shimcha e’tibor talab qiladigan talabalar bilan individual ishlash.
• O‘zbekiston Respublikasi Davlat bayrog‘i qabul qilingan kun munosabati bilan "Zakovat" intellektual o‘yini.
• 2024-yil 4-dekabr kuni "Konstitutsiya har birimizning hayotimizda" mavzusida muhokama o‘tkazildi
HAMKORLIK
O‘zga tili guruhlarida rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasi chet tillarni o‘qitish sifatini oshirish, zamonaviy pedagogik usullarni takomillashtirish, maktab o‘quvchilari va kasb-hunar ta’limi muassasalari talabalariga qo‘shimcha bilim berish maqsadida mahalliy hamkorlikni rivojlantiradi. Bu borada Toshkent viloyatidagi umumta’lim maktablari bilan hamkorlik yo‘lga qo‘yildi:
✅ O‘quv-uslubiy ishlar;
✅ Ilmiy-tadqiqot ishlari;
✅ Ma’naviy-ma’rifiy ishlar
Xalqaro akademik hamkorlik doirasida kafedra M.Avezov nomidagi Janubiy Qozog‘iston universiteti (Qozog‘iston Respublikasi, Chimkent shahri) bilan faol hamkorlik qilmoqda. Ushbu hamkorlik ta’lim sifatini oshirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish va har ikki tomon professor-o‘qituvchilari va talabalari o‘rtasida tajriba almashishga qaratilgan.
KAFEDRANING TA’LIM SIFATI VA BAHOLASH TIZIMI
1) Ta’lim sifatini nazorat qilish
O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasi ta’lim sifatini oshirish uchun quyidagi ichki va tashqi monitoring tizimlariga tayanadi:
✅ Tashqi monitoring
• Ta’lim sifati universitetning ta’lim sifatini nazorat qilish bo‘yicha ishchi guruhi platformasi orqali muntazam ravishda tahlil qilinadi.
• Gumanitar fanlar fakulteti tarkibiga kiruvchi Ta’lim sifatini nazorat qilish komissiyasi baholash tizimi va ta’lim jarayonini doimiy ravishda kuzatib boradi.
✅ Ichki monitoring
• Kafedrada ichki nazorat dos. v.b. G.A. Xamidullayeva tomonidan amalga oshiriladi.
• Kafedra yig‘ilishlarida muntazam ravishda hisobotlar taqdim etiladi, o‘quv jarayonidagi kamchiliklar muhokama qilinadi.
2) Talabalarning reyting tizimi va baholash mezonlari.
3) O‘qituvchilar faoliyatini monitoring qilish
KAFEDRA STATISTIKASI VA NATIJALARI
Kafedraning yillar bo‘yicha reytingi
2021-yil - 16,93
2022-yil - 22,16
2023-yil - 26,33
2024 - 23.43
O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasining 2023-2024 o‘quv yili uchun HISOBOTI |
O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasini strategik rivojlantirishning 2024-yilga mo‘ljallangan o‘rta muddatli dasturi ishi to‘g‘risida HISOBOT |
Chirchiq davlat pedagogika universiteti gumanitar fanlar fakulteti o‘zga tilli guruhlarida rus tili va adabiyotini o‘qitish metodikasi kafedrasini 2025-yilda strategik rivojlantirish bo‘yicha "Yo‘l xaritasi" |
Kontakt axboroti
Manzil: Toshkent viloyati, Chirchiq shahri, Lomonosov ko‘chasi, 1-uy, "A" korpus, 218-xona